Internetbedrijf Yahoo krijgt na 18 jaar een nieuw logo. Hoe het nieuwe beeldmerk eruit komt te zien, is echter nog niet bekend. De komende 30 dagen presenteert het concern elke dag een nieuw ontwerp.

Op 4 september volgt de onthulling van het uiteindelijke nieuwe logo, schrijft Yahoo in een blogpost. Het logo van de eerste dag, woensdag 7 augustus, staat als foto bij dit artikel.

Een nieuw beeldmerk past volgens het bedrijf bij de frisse wind die door Yahoo waait sinds de aanstelling van Marissa Mayer als bestuursvoorzitter vorig jaar.

Minder diensten onderhouden

Mayer sneed onder meer in de diensten die Yahoo in de lucht houdt. Zo werd de stekker getrokken uit de zoekmachine Altavista.

Ook wil ze van Yahoo weer een prettige plek maken om te werken. Sinds ze aantrad, konden de werknemers al uitkijken naar gratis eten in de kantine en nieuwe smartphones en computers. Ook heeft ze cadeaupakketten beloofd aan werknemers met baby’s en huisdieren.

Meerdere overnames

Daarnaast nam Yahoo 17 bedrijven over in het afgelopen jaar. Zo kocht het de nieuwsapp Summly van de 17-jarige Nick D’Aloisio, al bleek dat achteraf meer een pr-stunt te zijn. Daarnaast nam de internetgigant doelijstjes-app Astrid, videobelbedrijf Rondee, video-app Qwiki en e-mailplugin Xobni over.

De grootste uitgave was de 1,1 miljard dollar die Yahoo op tafel legde voor bloggerssite Tumblr. Daarmee hoopt Mayer een hipper en jonger publiek aan te trekken.

Vier jaar geleden wijzigde Yahoo het logo al eens: de rode kleur van het beeldmerk veranderde in paars. Het nieuwe logo blijft paars, schrijft het bedrijf. Ook blijft het uitroepteken behouden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl